Koncepcja Pracy
Szkoły Podstawowej nr 2
w Osobnicy
na lata 2018 – 2022
Spis treści:
- Podstawa prawna
- Wstęp i cele główne
- Wizja Szkoły
- Misja szkoły
- Sylwetka absolwenta
- Zadania szkoły w podstawowych obszarach
- Ewaluacja koncepcji
I. Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949);
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dni a 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz. 1611);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1658)
II. Wstęp
Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej nr 2 w Osobnicy została opracowana na lata 2018 - 2022. Istotną rolę w jej opracowaniu odegrały sprawozdania z ewaluacji wewnętrznej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb środowiska, efektów, które chcemy uzyskać, możliwości i zasobów szkoły oraz wymagań zewnętrznych dotyczących systemu edukacji.
Dokument ten jest otwarty i będzie podlegał ewaluacji w zależności od potrzeb i warunków, zmiany natomiast będą corocznie uwzględniane w Planie pracy szkoły i Programie wychowawczo – profilaktycznym.
Cele główne:
1. Podnoszenie efektywności działań w zakresie jakości kształcenia , wychowania i opieki.
2. Wspieranie uczniów w ich rozwoju i motywowanie do ciągłej pracy nad sobą.
3. Dbanie o bezpieczeństwo uczniów oraz propagowanie zdrowego stylu życia.
4. Rozwijanie rzetelnej współpracy z rodzicami.
5. Promowanie szkoły w środowisku lokalnym.
5. Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, poszanowanie dla dziedzictwa narodowego.
III. Wizja szkoły
Jesteśmy szkołą nowoczesną, bezpieczną i przyjazną. Pracujemy jako zespół, szanując i wspierając się wzajemnie. Uczymy kreatywności, z jednoczesnym naciskiem na odpowiedzialność za własne decyzje. Jesteśmy otwarci na świat i zmiany w nim zachodzące, chętni do czerpania wiedzy z jego dorobku naukowego i kulturowego.
IV. Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną.
Działamy po to, aby nasi uczniowie:
1. Byli przygotowani do:
- nauki na wyższym szczeblu życia w społeczeństwie,
- kreowania otaczającego świata,
- przezwyciężania barier emocjonalnych,
- zwiększonej tolerancji dla ludzi różnych kultur i ras,
- bycia wrażliwym ekologicznie i humanitarnie,
- wykazywania się zaradnością.
2. Umieli:
- radzić sobie w trudnych sytuacjach,
- stosować wiedzę w praktyce,
- odróżniać dobro od zła.
3. Realizowali:
- swoje marzenia i plany,
- zasady i wartości.
Aby nasi rodzice:
- Byli zadowoleni z wyników nauczania, realizacji zadań szkoły.
- Wspomagali: naszą pracę dydaktyczno-wychowawczą, dzieci w drodze do dorosłości, szkołę w nowych pomysłach.
- Uczestniczyli w życiu szkoły, wychowaniu i edukacji dzieci.
Aby nauczyciele:
- Nauczyli uczenia się.
- Sprzyjali rozwojowi osobowości ucznia.
- Rozwijali samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności ucznia.
- Kształcili obywateli Europy XXI wieku.
- Nauczyli ogólnej kultury.
- Rozwijali poczucie solidarności i pomagali sobie nawzajem.
- Szczególnie opiekowali się trudnym uczniem.
- Jak najlepiej przygotowywali uczniów do dalszej nauki.
- Uczyli krytycyzmu wobec negatywnych wzorców proponowanych przez rówieśników i środki masowego przekazu.
V. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej nr 2 w Osobnicy jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w dorosłym życiu.
Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy i umiejętności:
- zna i stosuje zasady życia społecznego, potrafi się uczyć,
- dostrzega w nauce swoje szanse życiowe,
- posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów,
- jest otwarty, komunikatywny i kreatywny,
- rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania,
- szanuje tradycję i kulturę własnego narodu, a także innych kultur,
- jest aktywny społecznie, tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innego człowieka,
- cechuje go wysoka kultura osobista,
- pamięta o przeszłości,
- dba o swój rozwój fizyczny, promuje zdrowy tryb życia,
- jest przygotowany do nauki na dalszym etapie,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
- podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
- dąży do osiągania sukcesu,
- jest świadomy swoich praw i respektuje prawa innych,
- zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować
VI. Zadania szkoły w podstawowych obszarach.
1. Działalność dydaktyczna:
- rozwijanie wiedzy i umiejętności uczniów poprzez pełną realizację podstawy programowej przy zapewnieniu dostosowania do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów
- organizacja zajęć pozalekcyjnych dostosowanych do potrzeb, zainteresowań i możliwości uczniów,
- prowadzenie zajęć utrwalających umiejętności oraz zajęć rozwijających zainteresowania uczniów,
- zapewnienie pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom w ramach obowiązków pedagoga, surdopedagoga.
- zapewnienie wsparcia doradcy zawodowego, pomagającego uczniom w dokonywaniu wyboru zawodu oraz dalszej ścieżki kształcenia, rozwój ścieżki z zakresu orientacji zawodowej,
- realizacja nowych projektów od października 2018 r.:
- Nowa Jakość Kształcenia w Gminie Jasło,
- stosowanie metod aktywizujących w czasie zajęć,
- Wykorzystanie TIK w nauczaniu i wychowaniu.
- uwrażliwienie na szeroko pojętą sztukę (uczestnictwo w spektaklach teatralnych, i seansach kinowych),
- motywacja i przygotowywanie uczniów do konkursów wiedzy, szkolnych lub pozaszkolnych - poprzez indywidualizację procesu nauczania oraz zajęcia pozalekcyjne,
- nagradzanie i wyróżnianie uczniów na forum klasy orazszkoły, promowanie sukcesów na gazetce szkolnej, stronie internetowej szkoły oraz w prasie parafialnej
- prowadzenie, analizowanie i przedstawianie rodzicom wyników próbnych sprawdzianów dla uczniów klas III, VII i VIII, zapewniających wzrost efektów kształcenia,
- dążenie do spójności w realizowaniu procesów dydaktycznych poprzez dbałość o pozytywną komunikację pomiędzy kadrą pedagogiczną, oraz dobre relacje i dialog z rodzicami uczniów.
2. Działalność opiekuńczo - wychowawcza:
- współpraca z rodzicami w corocznym opracowywaniu Programu wychowawczo - profilaktycznego oraz bieżące monitorowanie realizacji programu
- bieżące informowanie o wszystkich aspektach działalności szkoły na stronie internetowej szkoły oraz za pośrednictwem dziennika elektronicznego;
- bieżąceanalizowanie i modyfikowanie podejmowanych działań wychowawczych, informowanie rodziców, podejmowanie - wspólnie z rodzicami działań mających na celu eliminację zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań;
- dbałość o spójność klasowych planów wychowawczych z programem wychowawczo- profilaktycznym,
- coroczna ewaluacja wewnętrzna różnych obszarów, umożliwiająca ocenę aktualnego stanu i reakcję na zaistniałe problemy;
- udział w programach promujących aktywność fizyczną oraz zdrowy tryb życia - propagowanie zdrowego stylu życia zarówno wśród uczniów, rodziców jak i społeczności lokalnej
- udział w programach: "Mleko w szkole", "Owoce w szkole" oraz innych, mających na celu promocję zdrowego odżywiania;
- zapewnienie bezpłatnych posiłków uczniom będącym w trudnej sytuacji materialnej
- zapewnienie bieżącej profilaktyki zdrowotnej prowadzonej przez higienistkę szkolną oraz pedagoga,
- organizowanie we współpracy lub z udziałem rodziców wspólnych przedsięwzięć (Święto szkoły, wycieczki, pikniki itp).
3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym:
- kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku (udział w konkursach, uroczystościach, zapraszanie gości na uroczystości szkolne);
- współpraca z rodzicami - pozyskiwanie i wykorzystywanie opinii rodziców na temat pracy i wizerunku szkoły, zapraszanie rodziców do współpracy i współdecydowania o pracy szkoły),
- współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczo – Pedagogiczna, Komendą Policji w zakresie bezpieczeństwa w szkole;
- utworzenie Klubu Wolontariusza i organizacja akcji charytatywnych (WOŚP, przygotowywanie paczek świątecznych dla dzieci w naszej miejscowości, współpraca z Fudacją "Pomóż i Ty", oraz Domem Spokojnej Starości w Osobnicy);
4. Zarządzanie i organizacja pracy szkoły:
- przestrzeganie prawa oświatowego oraz lokalnego i wdrażanie jego zaleceń na bieżąco;
- realizowanie Koncepcji Pracy Szkoły, jej analiza i modyfikacja, zapoznanie z nią rodziców i uczniów;
- organizowanie i monitorowanie procesów edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami, wykorzystanie wniosków w planowaniu i doskonaleniu;
- prowadzenie działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych, umożliwiających uczniom wszechstronny rozwój i osiąganie sukcesów na miarę możliwości (pomoc psychologiczno - pedagogiczna, zajęcia wyrównawcze, zajęcia korekcyjno - kompensacyjne, indywidualizacja procesu edukacyjnego);
- zapewnienie bezpieczeństwa i komfortowych warunków rozwoju wszystkim uczniom, szczególnie uczniom najmłodszym;
- opracowywanie arkusza organizacyjnego zgodnie z przepisami prawa, w porozumieniu z Organem Prowadzącym oraz Kuratorium Oświaty, po rozpoznaniu potrzeb uczniów;
- opracowanie planu lekcji w sposób zapewniający optymalne wykorzystanie zasobów szkoły zgodnie z zasadami BHP,
- organizowanie i wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych;
- rzetelne planowanie całego roku szkolnego (opracowywanie kalendarza roku szkolnego, harmonogramów konferencji, wywiadówek, kalendarza imprez, planu pracy szkoły),
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego w sposób planowy, dokonywanie ewaluacji oraz wykorzystywaniu jej wyników do doskonalenia pracy szkoły;
- prowadzenie ewaluacji wewnętrznej przez zespoły nauczycieli;
- systematyczna współpraca z Radą Rodziców oraz wszystkimi chętnymi do współpracy rodzicami, dbałość o rozszerzenie grupy rodziców angażujących się we współpracę;
Ewaluacja koncepcji
Koncepcja pracy szkoły jest dokumentem przewidzianym do realizacji w ciągu 4 lat.
W trakcie jej realizacji przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego dyrektor szkoły wraz z zespołem nauczycieli dokonają przeglądu koncepcji w podstawowych obszarach działalności szkoły. W zależności od aktualnej sytuacji prawnej, finansowej oraz w obliczu pojawienia się nieprzewidzianych potrzeb poprawki zostaną uwzględnione i naniesione w Koncepcji pracy szkoły oraz w Planie Pracy Szkoły oraz Programie wychowawczo – profilaktycznym. Po 4 latach zostanie wykonana ewaluacja Koncepcji Pracy Szkoły przez zespół nauczycieli, a wnioski z ewaluacji będą podstawą do opracowania Koncepcji Pracy Szkoły na kolejne lata.
|