Witaj na stronie Szkoły Podstawowej nr 2 w Osobnicy

Wincenty Witos

Godło
Koncepcja Pracy Szkoły

Koncepcja Pracy

Szkoły Podstawowej nr 2 im. W. Witosa w Osobnicy

na lata 2013 – 2017

SPIS TREŚCI

I PODSTAWA PRAWNA 

II MISJA SZKOŁY

III WIZJA SZKOŁY

IV MODEL ABSOLWENTA

V PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY

  1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna działalność statutowa szkoły.
  2. Procesy zachodzące w szkole.
  3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
  4. Zarządzanie szkołą.

VI EWALUACJA REALIZACJI PLANOWANYCH DZIAŁAŃ

I. PODSTAWA PRAWNA

 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 ze zm.).

II. MISJA SZKOŁY

 Działamy po to, aby:

 Nasi uczniowie:

 1. Byli przygotowani do:

  • nauki na wyższym szczeblu życia w społeczeństwie,
  • kreowania otaczającego świata
  • przezwyciężania barier emocjonalnych
  • zwiększonej tolerancji dla ludzi różnych kultur i ras,
  • bycia wrażliwym ekologicznie i humanitarnie,
  • wykazywania się zaradnością

 2.Umieli:

  • radzić sobie w trudnych sytuacjach,
  • stosować wiedzę w praktyce,
  • odróżniać dobro od zła.

 3. Realizowali:

  • swoje marzenia i plany,
  • zasady i wartości.

Rodzice:

  1. Byli zadowoleni z wyników nauczania, realizacji zadań szkoły.
  2. Wspomagali: naszą pracę dydaktyczno-wychowawczą, dzieci w drodze do dorosłości, szkołę w nowych pomysłach.
  3. Uczestniczyli w życiu szkoły, wychowaniu i edukacji dzieci.

Nauczyciele:

  1. Nauczyli uczenia się.
  2. Sprzyjali rozwojowi osobowości ucznia.
  3. Rozwijali samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności ucznia.
  4. Kształcili obywateli Europy XXI wieku.
  5. Nauczyli ogólnej kultury.
  6. Rozwijali poczucie solidarności i pomagali sobie nawzajem.
  7. Szczególnie opiekowali się trudnym uczniem.
  8. Jak najlepiej przygotowywali uczniów do dalszej nauki.
  9. Uczyli krytycyzmu wobec negatywnych wzorców proponowanych przez rówieśników i środki masowego przekazu.

III. WIZJA SZKOŁY

  • Szkoła Podstawowa nr2 w Osobnicy jest szkołą przyjazną, bezpieczną i promującą zdrowy styl życia.
  •  Pielęgnuje i rozwija dziedzictwo kulturowe w regionie
  •  Pamięta o przeszłości.
  •  Panuje w niej klimat sprzyjający twórczej pracy uczniów i nauczycieli.
  •  Kształtuje ona ucznia szanującego innych, odpowiedzialnego i świadomie podejmującego decyzje w szybko zmieniającej się rzeczywistości.
  •  Uczeń chce i potrafi się uczyć.
  •   Szkoła uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów, rozwija uzdolnienia i zainteresowania wychowanków.
  •  W działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka współpracuje z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym.
  •   Koncepcja pracy szkoły jest modyfikowana, a podstawą do jej modyfikacji jest analiza potrzeb uczniów, potrzeb środowiska oraz zmiany w prawie oświatowym.

 IV. MODEL ABSOLWENTA

Absolwent Szkoły Podstawowej nr 2 w Osobnicy:

  •  zna i stosuje zasady życia społecznego, potrafi się uczyć
  • dostrzega w nauce swoje szanse życiowe,
  • posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów,
  • jest otwarty, komunikatywny i kreatywny,
  • rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania,
  • szanuje tradycję i kulturę własnego narodu, a także innych kultur,
  • jest aktywny społecznie, tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innego człowieka,
  • cechuje go wysoka kultura osobista,
  • pamięta o przeszłości,
  • dba o swój rozwój fizyczny, promuje zdrowy tryb życia,
  • jest przygotowany do nauki na dalszym etapie.

 V. PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY

 1. Działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza oraz inna działalność statutowa szkoły.

 Zakładane cele:

  •  systematyczne badanie efektów kształcenia i osiągnięć edukacyjnych uczniów,
  • analiza wyników zewnętrznych,
  • promowanie uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • wzmocnienie aktywności uczniów,
  • umożliwienie uczniom dostępu do zajęć dodatkowych,
  • eliminowanie przejawów agresji, przemocy,
  • przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie postaw prospołecznych.

 Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

wyniki analizy testów wskazują na przyrost wiedzy i umiejętności,

  • w zajęciach dodatkowych uczestniczy duża ilość uczniów,
  • uczniowie prezentują właściwe zachowania,
  • uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów,
  • uczniowie biorą udział w konkursach, zajmują wysoki lokaty,
  • uczniowie prowadzą zdrowy styl życia.

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  • analizowanie wyników sprawdzianu różnorodnymi metodami analiz wyników,
  • monitorowanie realizacji podstawy programowej,
  • formułowanie i wdrażanie wniosków z analizy osiągnięć uczniów,
  • wskazywanie metod i sposobów uczenia się,
  • wskazywanie uczniowi co opanował, a nad czym musi jeszcze popracować,
  • organizowanie próbnych sprawdzianów,
  • rozwijanie inicjatyw w kierunku:

- zapewnienia atrakcyjnej oferty zajęć pozalekcyjnych,

- poszukiwania skutecznych form i metod pracy,

- mobilizowania uczniów do udziału w konkursach,

  • ewaluacja Programu Wychowawczego Szkoły, Programu Profilaktyki, planu wychowawczego klasy,
  • klasowe programy wychowawcze są spójne z programem wychowawczym szkoły,
  • organizowanie zajęć, imprez związanych z promocją zdrowego stylu życia,

stosuje się statutowe ocenianie uczniów z zachowania,

  • współpraca wychowawcy z pedagogiem, dyrektorem szkoły i rodzicami
    w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • prowadzone są badania oczekiwań uczniów, rodziców wobec szkoły,
  • rozwijanie samorządności uczniów poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim,
  • organizowanie wycieczek, imprez o różnym charakterze związanych
    z bieżącymi potrzebami.

2. Procesy zachodzące w szkole.

 Zakładane cele:

  •  analizowanie i modyfikowanie koncepcji pracy,
  • wzbogacanie oferty edukacyjnej zgodnie z rzeczywistymi potrzebami uczniów,
  • stosowanie nowatorskich rozwiązań programowych,
  • monitorowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych,
  • doskonalenie współpracy między członkami rady pedagogicznej,
  • angażowanie uczniów do współudziału w planowaniu działań wychowawczych,
  • wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  •  koncepcja pracy jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców, wszyscy chętniej biorą udział w jej realizacji,
  • uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, poznają ciekawe formy spędzania czasu,
  • dokładne informacje o postępach w nauce motywują uczniów do dalszej pracy,
  • współpraca miedzy nauczycielami oraz nauczycielami i uczniami korzystnie wpływa na proces edukacyjny,
  • każdy uczący się ma równe szanse rozwoju.

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  •  aktualizowanie koncepcji pracy,
  • rozpoznanie potrzeb uczniów odnośnie oferty edukacyjnej,
  • nauczyciele aktywnie i systematycznie uczestniczą w wewnętrznych
    i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego,
  • opracowanie planu doskonalenia nauczycieli,
  • udział szkoły w akcjach charytatywnych,
  • realizacja projektów unijnych,
  • udział w programach np. Szklanka mleka, Owoce w szkole,
  • stosowanie jasno określonych wymagań oraz zasad oceniania,
  • przypominanie uczniom zasad oceniania zachowania – konsekwentne stosowanie wymagań ustalonych w regulaminach,
  • wspólne planowanie pracy rocznej przez nauczycieli,
  • stworzenie warunków do samorządnego działania uczniów np. inicjatywy uczniów w działaniach wychowawczych, działalność Samorządu Uczniowskiego,
  • zwiększenie wiedzy na temat indywidualizacji procesu edukacji, stosowanie
    w praktyce.

3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym. Zakładane cele:

  • wykorzystanie zasobu środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju,
  • wykorzystanie informacji o losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania i wychowania,
  • promowanie w środowisku potrzeby uczenia się,
  • rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach życia szkoły.

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  •  współpraca szkoły ze środowiskiem wpływa korzystnie na rozwój edukacyjny uczących się,
  • widoczny jest udział uczniów w imprezach, akcjach, uroczystościach na terenie, wsi, gminy,
  • w szkole odbywają się dni promocji szkoły związane z prezentacja osiągnięć uczniów,
  • zaangażowanie, współudział rodziców w życie szkoły – rodzice są partnerami szkoły.

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  •  kontynuacja współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi 
  • w środowisku lokalnym:
  • Organem prowadzącym – Urzędem Gminy w Jaśle (GOPS - em, inspektorem do spraw oświaty, radnymi),
  • Kuratorium Oświaty w Rzeszowie,
  • Sołtysem wsi Osobnica,
  • Parafią w Osobnicy,
  • Ośrodkiem Zdrowia w Osobnicy,
  • Szkołami z terenu Gminy Jasło,
  • Kołem Gospodyń Wiejskich,
  • Gminnym Ośrodkiem Kultury,
  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Jaśle,
  • Policją,
  • Sądem Rejonowym w Jaśle,
  • Ochotniczą Strażą Pożarną w Osobnicy,
  • Lokalnymi przedsiębiorstwami,
  • czynne włączanie się w inicjatywy płynące ze środowiska,
  • ustalenie sposobu gromadzenie informacji o absolwentach – wykorzystanie informacji w procesie edukacyjnym,
  • organizacja dni otwartych dla uczniów i rodziców,
  • czynna współpraca z rodzicami – współudział w podejmowaniu decyzji – zasięganie opinii w sprawach uczniów, planowanych działaniach, imprezach itp.,
  • przygotowywanie imprez środowiskowych,
  • aktualizowanie strony internetowej szkoły i gazetek – sukcesy, wydarzenia szkolne,
  • umieszczanie informacji o działaniach szkoły w prasie lokalnej, 
  • wypracowanie skutecznych metod w przepływie informacji pomiędzy nauczycielami a rodzicami,
  • publikacja dokumentacji szkolnej na stronie internetowej.

4. Zarządzanie szkołą.

 Zakładane cele:

  •  wspólne planowanie działań przez Radę Pedagogiczną,
  • prowadzenie ewaluacji wewnętrznej przez zespoły nauczycieli,
  • podejmowanie działań wzbogacających bazę i wyposażenie szkoły,
  • prowadzenie działań związanych z remontami i modernizacją placówki,
  • opracowanie na dany rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego,
  • sprawne zarządzanie szkołą.

Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:

  •  proces edukacyjny przebiega bez zakłóceń,
  • szkoła posiada i wykorzystuje pomoce dydaktyczne,
  • wewnętrzny nadzór pedagogiczny przebiega zgodnie z planem nadzoru i służy poprawie jakości pracy szkoły,
  • szkoła podejmuje działania zmierzające do poprawy warunków pracy-baza
    i wyposażenie,
  • szkoła prowadzi ewaluację swojej pracy, dyrektor powołuje zespoły d/s ewaluacji,
  • szkoła realizuje harmonogram remontów i modernizacji,
  • szkoła jest sprawnie zarządzana, funkcjonalna dla uczniów, rodziców
    i pracowników – posiada jasno określone procedury i regulaminy.

Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:

  •  aktualizacja bazy dydaktycznej,
  • w miarę możliwości zakup pomocy dydaktycznych proponowanych przez zespoły przedmiotowe,
  • sprawna realizacja zadań z planu nadzoru pedagogicznego,
  • w miarę posiadanych środków doposażenie szkoły w niezbędny sprzęt audiowizualny, meble itp.,
  • na bieżąco prowadzona jest ewaluacja pracy szkoły,
  • w szkole prowadzone są remonty i modernizacje zgodnie z przydzielonymi środkami finansowymi,
  • w szkole obowiązują jasno określone procedury, regulaminy, instrukcje.

5.  Kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2015/2016 – Rok Otwartej Szkoły:

  • wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, 
  • rozwijanie kompetencji czytelniczych  oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży
  • edukacja matematyczna  i przyrodnicza w kształceniu ogólnym.

VI. EWALUACJA REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ

 Ocena przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w odniesieniu do założonych celów będzie przede wszystkim poprzez:

  • Prowadzenie kontroli dokumentacji szkolnej.
  • Obserwację zajęć prowadzonych przez nauczycieli.
  • Kontrolowanie godzin z Karty Nauczyciela.
  • Sprawdzanie na bieżąco czy realizowana jest podstawa programowa.
  • Analizę sprawozdań z pracy zespołów działających w szkole.

Do modyfikowania przebiegu procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz ich planowania w przyszłości służyć będą wnioski z nadzoru i obserwacji oraz ewaluacja przeprowadzana w wybranych obszarach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nawigacja
Statystyki
Do wakacji zostało: 118 dni.
Do nowego roku zostało: 312 dni.
Naszą stronę odwiedziło: 2734875 osób.

Kalendarz
Luty 2018

Nd Pn Wt Śr Cz Pt Sb
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Zegar