SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W OSOBNICY
1. Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowaniai promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1651).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1635).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1627).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawiemindywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci inindywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1616).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1591).
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społeczny ( Dz. U. 2017 poz. 1578)
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. 2017 poz. 1451)
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli Dz. U. 2017 poz. 649.
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Dz. U. 2017 poz. 356.
11. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).
12. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe Dz. U. 2017 poz. 59- art.26, art. 84 ust. 2 pkt. 1 i ust.3.
13. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej/art.48 ust.1, art. 53 ust.3, art.70 ust1, art.72.
14. Konwencji o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami).
15. Karta Nauczyciela art.6.
16. Statut Szkoły.
17. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
18. Ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 875).
19. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
20. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( Dz.U z 2018 r. poz. 214)
2. Wprowadzenie
Wychowanie
Proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
Profilaktyka
Proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie. Program Wychowawczo – Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 2 w Osobnicy jest dokumentem łączącym oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne szkoły oraz środowiska rodzinnego naszych uczniów. Zawiera on wytyczne do pracy wychowawczej i profilaktycznej skierowane do Dyrekcji Szkoły, wychowawców klas, nauczycieli przedmiotów, pedagoga szkolnego, Samorządu Uczniowskiego, rodziców oraz instytucji wspomagających pracę szkoły. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej nr 2 w Osobnicy opiera się na wartościach przyjętych przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są zgodne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Podstawą działań szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno potrzeby rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły jest wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły jest zgodny ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej, uwzględnia również kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
3. Diagnoza potrzeb.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej przeprowadzonej w 2017 roku
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2016/2017
- wniosków i analiz przedstawionych przez nauczycieli i wychowawców
Najważniejszym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest:
- wspomaganie dzieci i młodzieży w rozwoju,
- zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym,
- kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
4. Misja szkoły
Działamy po to, aby nasi uczniowie:
1. Byli przygotowani do:
- nauki na wyższym szczeblu życia w społeczeństwie,
- kreowania otaczającego świata,
- przezwyciężania barier emocjonalnych,
- zwiększonej tolerancji dla ludzi różnych kultur i ras,
- bycia wrażliwym ekologicznie i humanitarnie,
- wykazywania się zaradnością.
2. Umieli:
- radzić sobie w trudnych sytuacjach,
- stosować wiedzę w praktyce,
- odróżniać dobro od zła.
3. Realizowali:
- swoje marzenia i plany,
- zasady i wartości.
Aby nasi rodzice:
- Byli zadowoleni z wyników nauczania, realizacji zadań szkoły.
- Wspomagali: naszą pracę dydaktyczno-wychowawczą, dzieci w drodze do dorosłości, szkołę w nowych pomysłach.
- Uczestniczyli w życiu szkoły, wychowaniu i edukacji dzieci.
Aby nauczyciele:
- Nauczyli uczenia się.
- Sprzyjali rozwojowi osobowości ucznia.
- Rozwijali samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności ucznia.
- Kształcili obywateli Europy XXI wieku.
- Nauczyli ogólnej kultury.
- Rozwijali poczucie solidarności i pomagali sobie nawzajem.
- Szczególnie opiekowali się trudnym uczniem.
- Jak najlepiej przygotowywali uczniów do dalszej nauki.
- Uczyli krytycyzmu wobec negatywnych wzorców proponowanych przez rówieśników i środki masowego przekazu.
5. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej nr 2 w Osobnicy jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w dorosłym życiu.
Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy i umiejętności:
- zna i stosuje zasady życia społecznego, potrafi się uczyć,
- dostrzega w nauce swoje szanse życiowe,
- posiada wiedzę i umiejętnie ją wykorzystuje do rozwiązywania problemów,
- jest otwarty, komunikatywny i kreatywny,
- rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania,
- szanuje tradycję i kulturę własnego narodu, a także innych kultur,
- jest aktywny społecznie, tolerancyjny, wrażliwy na potrzeby innego człowieka,
- cechuje go wysoka kultura osobista,
- pamięta o przeszłości,
- dba o swój rozwój fizyczny, promuje zdrowy tryb życia,
- jest przygotowany do nauki na dalszym etapie,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
- podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.
6. Cele ogólne programu.
Działalność wychowawcza w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
- psychicznej – osiągnięcie równowagi i harmonii psychicznej, właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- społecznej – kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości.
7. Cele szczegółowe programu:
1. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka i zapewnienie mu równych szans rozwojowych.
2. Wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji.
3 . Wprowadzanie uczniów w świat wartości, wskazywanie wzorców postępowania i zachowania.
4. Wdrażanie do przestrzegania norm i zachowania kultury osobistej.
5. Kształtowanie poczucia godności własnej i szacunku dla godności innych osób.
6. Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych poprzez udział w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.
7. Kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów oraz wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
8. Kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, poszanowania dla innych kultur i tradycji.
9. Wdrażanie profilaktyki uzależnień i upowszechnianie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania.
10. Wykształcenie potrzeby oraz umiejętności dbania o własne ciało i sprawność fizyczną, wdrażanie nawyków higieny osobistej i zachęcanie do aktywności fizycznej.
11. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych, budowanie umiejętności spędzania czasu wolnego.
12. Upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie i kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
8. Realizacja celów.
Cele będą realizowane przez:
- zajęcia edukacyjne,
- programy profilaktyczne,
- współpracę między różnymi instytucjami (poradnie, policja, samorząd).
Cele będą realizować:
- dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog szkolny, higienistka szkolna, pracownicy szkoły.
9. Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- kształtowanie postaw, wychowanie do wartości (tolerancji wobec inności, zasad demokracji, sprawiedliwości społecznej i zasad moralnych).
- skuteczne zwalczanie przejawów agresji wśród uczniów.
- eliminowanie wulgaryzmów w życiu szkoły i poza nią.
- propagowanie pozytywnych wzorców zachowania i zdrowego stylu życia.
- przygotowanie do poprawnego funkcjonowania w środowisku rodzinnym, rówieśniczym i w szerszej społeczności.
- poznanie własnych praw i respektowanie praw innych.
- utrwalenie umiejętności bycia asertywnym, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne wolne od uzależnień.
- nabycie umiejętności świadomego i poprawnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- wsparcie rodziców w procesie wychowania uczniów, w szczególności dotyczących trudnych zachowań dzieci i młodzieży.
- zapoznanie rodziców z instytucjami oferującymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
10. Działalność profilaktyczna obejmuje:
- diagnozę zagrożeń w szkole
- wsparcie uczniów w rozwoju emocjonalnym, społecznym i fizycznym
- dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w szkole
- przeciwdziałanie i zapobieganie uzależnieniom, osłabianie czynników ryzyka, wzmacnianie czynników chroniących (profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca)
- zapobieganie niebezpieczeństwom w szkole, w tym przemocy fizycznej i psychicznej
- wsparcie rozwoju uczniów niepełnosprawnych w szkole
- wykształcenie w uczniach i rodzicach postaw prozdrowotnych
- wykształcenie i wzmocnienie pozytywnych postaw i zachowań, w tym postaw obywatelskich oraz rozwinięcie umiejętności respektowania norm społecznych
11. Struktura oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych
1. Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego i profilaktycznego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie wychowania i profilaktyki,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
3. Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
- rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych
4. Pedagog szkolny:
- diagnozuje środowisko wychowawcze,
- zapewnia uczniom pomoc pedagogiczną w odpowiednich formach,
- współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły,
5. Rodzice:
- współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- rada rodziców uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
6. Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
12. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym
- uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
- ślubowanie klas pierwszych,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Narodowe Święto Niepodległości,
- Jan Paweł II – cześć jego pamięci
- andrzejki szkolne,
- mikołajki klasowe,
- szkolne spotkanie opłatkowe,
- jasełka,
- Dzień Ziemi,
- Święto Patrona Szkoły,
- szkolne obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
- zakończenie roku szkolnego.
13. Szczegółowe działania wychowawczo - profilaktyczne
1. Sfera rozwoju fizycznego – edukacja zdrowotna
Działania
wychowawcze
|
Działania skierowane do całej społeczności szkolnej
|
Formy pracy profilaktycznej
|
Przewidywane efekty wychowawcze
|
Propagowanie zdrowego trybu życia
|
Wdrażanie do przestrzegania podstawowych zasad higieny osobistej
|
Wskazanie na potrzeby dbania o własne zdrowie i higienę
|
Uczeń rozumie potrzebę szczególnego dbania o higienę osobistą, uczeń przestrzega na co dzień zasad higieny osobistej
|
|
Zapoznanie z zasadami racjonalnego żywienia i uświadomienie korzyści stąd płynących
|
Kształtowanie nawyków właściwego odżywiania się.
Wskazywanie na korzyści wynikające z racjonalnego odżywiania się.
Zwrócenie uwagi na konsekwencje wynikające z niewłaściwego odżywiania się, zwłaszcza w okresie dorastania
|
Uczeń dostrzega potrzebę właściwego odżywiania się oraz stosuje się do ogólnych zasad racjonalnego żywienia
Uczeń wie jakie choroby wynikają z nieprawidłowego żywienia.
|
|
Przekazanie wiedzy na temat szkodliwości stosowania różnego rodzaju używek, środków itp.
|
Uświadomienie uczniom negatywnych konsekwencji sięgania po używki oraz środki zmieniające świadomość
|
Uczeń wie co dzieje się w organizmie pod wpływem nikotyny, alkoholu i narkotyków,
Uczeń zna konsekwencje wychowawcze i prawne eksperymentowania z tego typu środkami
|
|
Popularyzacja sportu i aktywnego wypoczynku
|
Zachęcenie do uprawiania różnych dyscyplin sportu.
Uświadomienie korzyści wynikających z aktywnego trybu życia.
Wskazanie na możliwości organizowania sobie czasu wolnego w sposób dla siebie atrakcyjny, a zarazem aktywny
|
Uczeń zna podstawowe dyscypliny sportowe oraz wie jakie predyspozycje powinna posiadać osoba uprawiająca daną dyscyplinę sportu.
Uczeń czuje potrzebę aktywnego trybu życia.
Uczeń potrafi zorganizować sobie czas wolny w sposób aktywny.
|
Kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania
|
Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpiecznego zachowania się
w różnych sytuacjach
|
Dążenie do zapewnienia uczniom warunków bezpiecznego przebywania w szkole, jak również egzekwowanie od uczniów przestrzegania na terenie szkoły zasad bhp i ppoż.
Wskazywanie sytuacji zagrażających zdrowiu.
Uczenie zasad bezpiecznego zachowania się, znajomość przepisów drogowych, zasad BHP i p.-poż obowiązujących podczas zajęć szkolnych i imprez pozaszkolnych, zasad bezpiecznego zachowania się w czasie prac w gospodarstwie rolnym oraz zasady bezpiecznego obsługiwania urządzeń elektrycznych.
|
Uczeń wie co zagraża a co sprzyja zdrowiu, uczeń zna podstawowe zasady ruchu drogowego,
Uczeń zna zasady BHP i p. - poż.,
Uczeń zna i stosuje zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń elektrycznych,
Uczeń posiada umiejętność realnej oceny własnych możliwości pomocy w pracach gospodarstwa rolnego, umie w razie niebezpieczeństwa powiadomić odpowiednie służby ratunkowe
Uczeń zna zasady bezpiecznego zachowania.
|
Sfera rozwoju społecznego ucznia – „kształtowanie postaw społecznych – relacje”
Działania
wychowawcze
|
Działania skierowane do całej społeczności szkolnej
|
Formy pracy profilaktycznej
|
Przewidywane efekty wychowawcze
|
Doskonalenie komunikacji interpersonalnej
|
Kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów.
Przekazanie wiedzy na temat podstawowych zasad efektywnego komunikowania, jak również i barier w komunikacji.
Poznanie zasad aktywnego słuchania.
Uzmysłowienie rangi efektywnej komunikacji w codziennych kontaktach interpersonalnych
|
Motywowanie do ciągłej pracy nad poszerzaniem zasobu słownictwa oraz poprawą sprawności językowej.
Praca nad poprawą komunikacji na linii uczeń – nauczyciel – rodzic.
Zwiększanie inicjatywy, aktywności i samodzielności uczniów we wspólnym organizowaniu uroczystości klasowych, szkolnych, świąt, wycieczek.
Promowanie pracy zespołowej –kształtowanie właściwych relacji między członkami grupy.
|
Uczeń czuje potrzebę ciągłej pracy nad poszerzaniem zasobu słownictwa.
Uczeń: potrafi współpracować z nauczycielami, rodzicami potrafi dyskutować i wyrażać własne zdanie,
Uczeń aktywnie uczestniczy w imprezach szkolnych, klasowych, pozaszkolnych, chętnie bierze udział w wycieczkach szkolnych, wyjazdach do kina i teatru.
Uczeń podejmuje pracę dla wspólnych korzyści, potrafi współpracować w zespole,
|
Przygotowanie do życia w społeczeństwie
|
Zapoznanie z podstawowymi zasadami współżycia społecznego
Kształtowanie postawy obywatelskiej, zaangażowanej w życie społeczności lokalnej
Zapoznanie z elementarnymi zasadami współżycia społeczności szkolnej oraz nauka samorządności
|
Przestrzeganie przez uczniów norm współżycia społecznego.
Wdrażanie do samorządności
Kształtowanie postaw i wychowania do wartości.
|
Uczeń:potrafi wymienić podstawowe zasady współżycia społecznego oraz czuje potrzebę ich przestrzegania.
Uczeń: wie jak zareagować przypadku nieprzestrzegania zasad przez innych ludzi.
Uczeń: Zna wartości moralne i etyczne, dokonuje właściwych wyborów, odróżnia zachowania właściwe od niewłaściwych,
Niesie bezinteresowną pomoc potrzebującym
|
Kształtowanie
postaw
proekologicznych
|
Przekazanie wiedzy na temat zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia przez człowieka środowiska naturalnego.
|
Umożliwienie uczniom obcowania z przyrodą, wskazywanie na jej piękno.
Zachęcenie do przyjmowania postaw proekologicznych
|
Uczeń bierze aktywny udział: w szkoleniach, pogadankach, dyskusjach, akcjach proekologicznych(np. sprzątanie świata) konkursach ekologicznych, wycieczkach
|
Eliminowanie zachowań patologicznych
|
Prowadzenie na terenie szkoły działań zmierzających w kierunku eliminowania wszelkich przejawów agresji wśród uczniów
Prowadzenie na terenie szkoły profilaktyki uzależnień, nauka asertywności
Konsekwentne egzekwowanie przestrzegania przez uczniów regulaminu szkolnego, statutu,
Objęcie szczególną opieka uczniów z rodzin patologicznych lub zagrożonych patologią
|
Zmniejszenie zakresu występowania wśród uczniów zachowań patologicznych.
Rozmowy indywidualne z uczniami.
Praca grupowa.
Imprezy integracyjne.
Konkursy.
Zajęcia wyrównawcze, pozalekcyjne
|
Stały kontakt z GOPS-em w Jaśle, Komisariatem Policji, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, Sądem Rodzinnym,
Warsztaty, szkolenia,
Dożywianie
Dofinansowanie podręczników
Stypendia,
|
Przestrzeganie Praw Dziecka
|
Wdrażanie uczniów do przestrzegania i świadomego korzystania z praw zabezpieczonych zapisami Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Deklaracji Praw Dziecka
Bezpieczeństwo na terenie szkoły i poza nią, Dostarczenie informacji na temat form pomocy i instytucji jej udzielających w sytuacjach kryzysowych.
|
Kształtowanie postawy wychowanka odpowiedzialnego za swoje bezpieczeństwo a także za bezpieczeństwo w najbliższym otoczeniu
Kształtowanie umiejętności prawidłowego reagowania w sytuacjach zagrożenia
|
Uczeń: zna swoje prawa i obowiązki zawarte w Statucie Szkoły, zapisach prawa międzynarodowego, świadomie korzysta i przestrzega zapisów w/w. dokumentów
Uczeń: zna zasady bezpiecznego postępowania i zachowania w różnych sytuacjach życiowych pogadanki, warsztaty, prelekcje, lekcje w terenie, próbne alarmy
|
Sfera rozwoju psychicznego – „wartości, normy, wzory zachowań – kultura”
Działania
wychowawcze
|
Działania skierowane do całej społeczności szkolnej
|
Formy pracy profilaktycznej
|
Przewidywane efekty wychowawcze
|
Kształtowanie umiejętności oceny swojego stanu emocjonalnego oraz własnych zachowań
|
Stwarzanie warunków do nauki oceny swoich stanów emocjonalnych oraz zachowań, jak również wskazanie na możliwości pracy nad emocjami
|
Przekazanie wiedzy na temat pozytywnych oraz negatywnych emocji.
Nauka właściwego odczytywania swoich stanów emocjonalnych.
Kształtowanie poczucia własnej wartości.
|
Uczeń potrafi rozpoznać i nazwać emocje własne oraz innych, potrafi dokonać prawidłowej samooceny.
Uczeń potrafi właściwie zareagować.
Uczeń potrafi ocenić własne zachowanie, jak również modyfikować je w sposób odpowiedni do sytuacji
|
Rozwój umiejętności wartościowania, wyciągania wniosków, analizowania
|
Wskazywanie na wartości oraz postawy godne naśladowania.
Udzielanie pomocy uczniom w kształtowaniu ich hierarchii wartości.
|
Nazywanie, odróżnianie i ocenianie postaw pożądanych i niepożądanych zachowań własnych i innych ludzi.
Kształtowanie umiejętności postępowania zgodnie z pojęciami dobro, sprawiedliwość, uczciwość, pracowitość, tolerancja.
Kształtowanie poczucia dumy z faktu bycia Polakiem.
|
Uczeń: nazywa, odróżnia i ocenia postawy pożądane i niepożądane, zachowania własne i innych ludzi, potrafi ocenić sytuację, w której się znalazł.
Uczeń potrafi wyciągnąć odpowiednie wnioski, wie jak zachować się w trudnych sytuacjach, potrafi wskazać przykłady wartości w życiu rodziny i społecznym, postępuje zgodnie z tymi wartościami.
Uczeń okazuje szacunek symbolom narodowym, potrafi wskazać wzorce osobowe godne naśladowania i potrafi odróżnić dobro od zła
|
Wychowanie w duchu patriotyzmu
|
Dążenie do utrwalania wiedzy na temat historii naszego kraju, jak również i regionu w którym obecnie żyjemy.
Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych świąt państwowych i udział w uroczystościach
|
Rozwijanie zainteresowań historią oraz kulturą naszego kraju, jak również własnego regionu.
Wychowanie w szacunku do Świąt Państwowych,
|
Uczeń: zna historię oraz dorobek kultury naszego kraju, jak również i regionu,
Uczeń: czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym
|
4. Profilaktyka zachowań ryzykownych – bezpieczeństwo
Działania
wychowawcze
|
Działania skierowane do całej społeczności szkolnej
|
Formy pracy profilaktycznej
|
Przewidywane efekty wychowawcze
|
1. Poznawanie zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia.
|
1. Promowanie bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach życiowych.
2. Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – poznanie podstaw negocjacji i mediacji.
3. Dostarczenie wiedzy na temat osób i instytucji świadczących pomoc w trudnych sytuacjach.
4. Dostarczenie wiedzy z zakresu prawa na temat postępowania w sprawach nieletnich.
5. Przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom seksualnym.
6. Propagowanie wiedzy na temat środków uzależniających oraz prawnych i moralnych skutków posiadania, zażywania i rozprowadzania środków psychoaktywnych.
|
Zapoznanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa podczas korzystania ze sprzętu sportowego, podczas pobytu nad wodą, w górach).
Zajęcia psychoedukacyjne
Organizacja spotkań z Policjantem.
Konsultacje z pedagogiem. Gazetka, strona internetowa.
Realizacja zajęć na zajęciach z wychowawcą oraz na wdż. Programy profilaktyczne, edukacyjne- telewizyjne, spektakle teatralne. Filmy edukacyjne i inne materiały.
|
Uczeń wie jak postępować w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych.
Uczeń zna podstawowe techniki mediacji i negocjacji.
Uczeń zna instytucje, które mogą świadczyć pomoc i wie na czym polega charakter tej pomocy.
Uczeń ma ukształtowany system wartości.
Uczeń ma świadomość szkodliwości środków odurzających, zna system prawny działający w tym zakresie
|
2. Kształtowanie umiejętności korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
|
1. Uświadamianie negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństwa wynikające z anonimowych kontaktów.
2. Bezpieczne korzystanie ze środków komunikacji publicznej – przeciwdziałanie i zapobieganie sytuacjom problemowym.
3. Rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci.
4. Nauka obrony przed naciskiem otoczenia (w tym na reklamę).
|
Realizacja zajęć na lekcjach informatyki, języka polskiego.
Rozmowy, pogadanki, zajęcia warsztatowe
Pogadanki, prelekcje, prowadzenie treningu asertywności.
Prowadzenie zajęć profilaktycznych
|
Uczeń zna negatywne i pozytywne aspekty „zabawy z komputerem”
Uczeń umie zachować się stosownie w sytuacjach wymagających samodzielności.
Uczeń zna zasady zachowania w stosunku do osób obcych.
|
Programy profilaktyczne realizowane w naszej szkole: „Klub Bezpiecznego Puchatka”, „Moje dziecko idzie do szkoły”, „Zawsze razem”, „Nie pal przy mnie, proszę”, „Saper, czyli, |